Zorg dat je nieuwe aanwinst zich welkom voelt als je wilt dat hij of zij zich een lid van het team voelt. Zoek kansen voor je nieuwe werknemer om te interageren en zich te mengen met zijn team en met alle anderen met wie hij nauw zal samenwerken. Plan een groepslunch voor de eerste dag van de nieuwe werknemer als een ongedwongen manier om elkaar te leren kennen. Laat managers van verschillende afdelingen samenwerken en/of informatie uitwisselen over hun rollen. De nieuwe aanwinst zal daardoor een beter inzicht krijgen in hoe zijn positie binnen het bedrijf past.

Grotere tevredenheid van werknemers

Er zijn meer banen toegankelijk dan ooit tevoren, en je personeel heeft volop keuze. Als ze niet graag bij je bedrijf werken, kunnen ze snel een andere functie zoeken die beter bij hen past.

De toon zetten voor de hele werknemerservaring is een succesvol onboarding proces. Door de nadruk te leggen op onderwerpen als bedrijfscultuur, ontwikkeling van de werknemers, en regelmatige check-ins, kun je aan nieuwe werknemers laten zien hoeveel je geeft om hun tijd bij je bedrijf. Deze goede werknemerservaring wordt vervolgens in stand gehouden door deze nadrukgebieden ook na je onboarding fase te laten gelden, van aanwerving tot pensionering.

Beter behoud van werknemers

Niet voor niets is het vasthouden van werknemers dit jaar een belangrijk aandachtspunt voor veel bedrijven. Als je rekening houdt met zaken als de kosten om de positie in te vullen en de kosten van de vacature, is personeelsverloop duur. Zelfs als enig verloop onvermijdelijk is, wil je toch de levenslange waarde van elke werknemer verhogen. Het is verspillender om een verse aanwinst na 90 dagen te vervangen dan om een meer doorgewinterde werknemer te vervangen die jarenlang productiviteit aan je bedrijf heeft bijgedragen.

Een stijging in productiviteit

Voor nieuwe aanwervingen hun maximale productie bereiken, is gewoonlijk ongeveer een jaar nodig. Het kost tijd om je aan een nieuwe rol aan te passen, vanwege factoren als het leren kennen van je organisatie en het ontwikkelen van verbindingen om cross-functionele teams te vormen.

Nieuwe medewerkers worden tijdens de onboarding toegerust met de kennis die ze nodig hebben. Bijna niemand komt in een nieuwe functie precies te weten wat hij moet doen en hoe hij het moet uitvoeren. Het onboarding proces geeft je de kans om onderliggende veronderstellingen duidelijk te maken, onduidelijkheden aan te pakken, en uitgebreide antwoorden te geven voordat ze veiligheidsrisico’s of productiviteitsdrainages worden. Van zorgen dat arbeiders toegang hebben tot de gereedschappen en uitrusting die ze nodig hebben tot het leggen van de basis voor een duurzame relatie met management en leiding, alles valt onder deze categorie.

Leg je nieuwe aanwinst duidelijk uit wat de vele functies van je organisatie zijn

En wat hun taak daarin is, om hun productiviteit tijdens de inwerkperiode te verhogen. Daarbij moet alles aan bod komen, van hoe je software en diensten te gebruiken tot parkeerinformatie en de belangrijkste prestatie-indicatoren waar ze naar moeten streven. Ze hoeven dan geen tijd te verspillen met het uitzoeken van hun nieuwe rol, want ze kunnen meteen aan de slag.

Om feedback te geven en te ontvangen, moeten leidinggevenden routinematige een-op-een sessies met hun nieuwe aanwinsten plannen. Regelmatige één-op-één sessies kunnen de nieuwe aanwinst en de supervisor helpen vertrouwen en een gezonde werkrelatie op te bouwen. Deze meetings zijn vaak minder formeel en moeten één of twee keer per week georganiseerd worden.