Wanneer u eigenaar bent van een bedrijf, zit het idee van de verkoop ervan stiekem altijd in uw achterhoofd. Het is waarschijnlijk dat u op een gegeven moment een koper voor uw bedrijf zult moeten vinden. Naarmate dat moment nadert, kan de realiteit van de verkoop een gedachte zijn die gemengde gevoelens oproept, zoals angst, opluchting, opwinding, teleurstelling. Hoe dan ook, u wilt alles uit uw verkoop halen wat erin zit.

1. Maak een plan om de winst te verhogen

Een van de grootste fouten die bedrijfseigenaars maken is hun bedrijf te verkopen terwijl de winst laag is. Ook al kan het moeilijk zijn afscheid van uw bedrijf te nemen wanneer het goed presteert, verkopen op een moment dat de winst het hoogst is, kan u op de lange termijn veel meer opleveren.

Begin daarom met het opstellen van een plan om de winst te verhogen. Naarmate de winst stijgt, stijgt ook de waarde van uw bedrijf.

2. Organiseren organiseren

Wanneer u uiteindelijk gaat verkopen, zullen kopers waarschijnlijk ten minste drie jaarrekeningen willen zien. Daarom kan het bij de voorbereiding van de verkoop een goed idee zijn om al uw financiële gegevens van de laatste jaren op te graven (met inbegrip van belastingaangiften, bedrijfstransacties, lopende huurcontracten, enz. Als u uw financiën op orde heeft, zult u de waarde van uw bedrijf beter begrijpen en ervoor zorgen dat de toekomstige verkoop vlot verloopt.

3. Begrijp wat uw bedrijf waard is

Vraag een taxatie of advies van een gekwalificeerde taxateur van uw bedrijf. Dit kan vaak een heel moeilijk onderdeel van het proces zijn. Wie is geschikt om uw bedrijf te taxeren? Wat zijn de meest gebruikte maatstaven? Onthoud dat kopers waarschijnlijk geïnteresseerd zullen zijn in de winstgevendheid van uw bedrijf – niet alleen in de inkomsten. Als u eenmaal begrijpt wat uw bedrijf waard is, kunt u verder gaan met zinvolle aanpassingen om de rentabiliteit te verhogen.

Hoewel er geen manier is om met zekerheid te weten wat het perfecte moment is om een bedrijf te verkopen, zijn er wel enkele algemene indicatoren van wanneer u dat beter niet kunt doen.

  1. Verkoop uw bedrijf niet als u nog steeds houdt van wat u doet: Als u nog steeds van uw werk houdt en zich elke dag voldaan voelt, is er geen reden om van uw bedrijf af te stappen. Over het algemeen moeten bedrijfseigenaars hun bedrijf verkopen omdat zij van levensstijl of beroep willen veranderen.
  2. Verkoop niet wanneer de markt in een dalende conjunctuur zit: De waarde van uw bedrijf hangt samen met de markt waarin het opereert – daarom moet u verkopen wanneer de zaken goed gaan, niet wanneer het slecht gaat. Er is een voorbehoud om niet te verkopen tijdens een neergang – de teruggang moet tijdelijk zijn. Als u in de toekomst groei verwacht, houd dan vast voor de opleving.
  3. Verkoop niet aan de verkeerde persoon: Niet alle kopers zijn gelijk geschapen. Als u belang hecht aan het succes van uw bedrijf op lange termijn na de verkoop, moet u bij elke potentiële koper het nodige onderzoek doen.