Dit is een vraag waarop geen pasklaar antwoord bestaat, elk bedrijf staat namelijk voor een unieke reeks uitdagingen en de persoonlijke omstandigheden van elke ondernemer zijn verschillend. Voor sommigen is de beslissing om te verkopen gebaseerd op de financiën, voor anderen kan het een veel persoonlijker verlangen zijn dat hen drijft om hun bedrijf te verkopen.

Timing is een van de meest cruciale variabelen om het rendement van elke investering te maximaliseren

Als je je bedrijf bent begonnen omdat je gepassioneerd bent door de sector waarin je actief bent of omdat je enthousiast bent over het vooruitzicht een bedrijf te runnen en te laten groeien, dan is dat een sterke reden om je voorbij de eerste uitdagingen te loodsen.

Als je daarentegen hebt besloten om een bedrijf te beginnen omdat je rijk wilt worden, of op zoek bent naar een snelle verkoop van een bedrijf, en dat je enige motiverende factor is, dan kan het een moeilijke weg worden.

Het is belangrijk te onthouden dat je, voordat je besluit je bedrijf te verkopen, goed moet nadenken over “waarom je je bedrijf wilt verkopen”. Geld kan op korte termijn een doel zijn, maar het vervangt niet veel van de dingen die je steevast zult missen, zoals de energie van het runnen van een bedrijf zelf.

Een bedrijf kopen daarentegen is een van de beste manieren voor bedrijven om een nieuwe markt te betreden of hun marktaandeel te vergroten.

De toegenomen vraag van kopers schept een kans voor bedrijfseigenaars die klaar zijn om verder te gaan. Hoeveel je ook van je bedrijf houdt, er komt vaak een moment waarop je een stap terug moet doen en goed moet beoordelen wat je nog te brengen hebt. Veel bedrijfseigenaars die hun bedrijf van de grond af hebben opgebouwd, kunnen merken dat naarmate hun bedrijf groeit hun persoonlijke vaardigheden niet langer nodig zijn in de rol van eigenaar.

Er zijn ook redenen buiten de financiële redenen, waardoor je kunt overwegen je bedrijf te verkopen. Levensgebeurtenissen zoals echtscheiding of het overlijden van een zakenpartner kunnen je tot verkoop dwingen. Andere persoonlijke redenen, zoals stress en het feit dat de dagelijkse gang van zaken in het bedrijf je te veel wordt, zijn ook dwingende redenen.

Als dit je huidige situatie is, dan gaat het er bij de timing meer om dat je verkoopt op een moment dat voor jou en je huidige situatie het beste is. Hoewel een goede prijs krijgen nog steeds het hoofddoel is, zijn er mogelijk andere redenen om het bedrijf te verkopen. Daarover meer in het volgende artikel.