Nieuws

U bevindt zich hier:Home/Nieuws
Nieuws2018-09-07T10:51:47+02:00

Bijzonder beheer – wat te verwachten?

By |dinsdag 19 mei 2020 |

Bijzonder beheer - wat te verwachten? Wanneer ondernemers in de financiële problemen (dreigen te) komen, krijgen zij intensieve begeleiding van de afdeling bijzonder beheer van de bank. De afdeling bijzonder beheer biedt extra aandacht en begeleiding aan wanneer de continuïteit van een onderneming in gevaar is. Het doel van bijzonder beheer is ondernemers te begeleiden zodat er een nieuw perspectief ontstaat. In zekere zin krijg je een nieuwe accountmanager met de taak om zo snel mogelijk de openstaande gelden te incasseren en/of zekerheden uit te winnen. De afdeling Bijzonder Beheer (BB) bepaalt jaarlijks de strategie voor een klant aan de hand van

Faillissementsbegeleiding – wat te verwachten?

By |dinsdag 19 mei 2020 |

Faillissementsbegeleiding – wat te verwachten? Wanneer een ondernemer, organisatie of onderneming in financiële moeilijkheden terecht komt, is het zaak om de juiste beslissing(en) te maken. Het kan zijn dat de situatie van korte duur is, het kan echter ook zo zijn dat het teveel moeite kost om je als ondernemer staande te houden. In het ergste geval wordt er een faillissement aangevraagd. Een faillissement aanvragen doe je liever niet, maar in sommige gevallen is er geen andere uitweg. Om failliet verklaard te worden, dienen er meerdere stappen genomen te worden. Een eerste stap is de aanvraag zelf indienen. Hoe een

Communicatie in organisaties

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Vanuit een projectmatig oogpunt, is communicatie van groot belang. Op de eerste plaats zorgt communicatie ervoor dat je goed van start kan gaan. Waar moet je op letten en wat moet er allemaal gebeuren? Zoals je in het hoofdstuk projectmanagement hebt gelezen (als je het boek Blind Spot Awareness hebt gelezen!), is het belangrijk om controle te laten plaatsvinden. Dit kan alleen door samen te overleggen en door een beeld te schetsen van de huidige doelstellingen binnen het bedrijf. Door te zorgen voor tussentijdse checks en communicatie met de omgeving (de stakeholders) zal je iedereen binnen het bedrijf tevreden weten

Projectmanagement voor professionals

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Wist je dat 20% van de projecten niet wordt afgerond? Wanneer er een project vroegtijdig wordt afgekapt, is er natuurlijk ook sprake van een einde, maar dat willen de meeste ondernemers middels effectief projectmanagement voorkomen. Maar hoe? Lijkt simpel, is het niet! Ik heb vijf valkuilen voor managers met een ‘Projectmanagement Blind Spot’ opgesomd, als manager komen deze je misschien verrassend bekend voor. Onvoldoende communicatie binnen het team. Wanneer belangrijke informatie niet met de betrokkenen uitgewisseld wordt, kun je er van uitgaan dat de oplevering geen pretje wordt. Het is essentieel om projectplannen, de status en de resultaten te communiceren.

Generaties in bedrijven, de generatie X’ers, de Millennials en de Nexters

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Er vindt een ongekende verandering plaats op de werkvloer. In veel organisaties werken momenteel ruim vijf generaties samen om een situatie te creëren die zowel kansen als uitdagingen biedt voor leidinggevenden. Hoe zorgen ondernemers als jij ervoor dat alle generaties binnen de onderneming op een prettige manier samen kunnen werken? Eén van de belangrijkste obstakels die je moet overwinnen, is het feit dat de oudere en de jongere generaties op een andere manier denken. Een oudere werknemer heeft andere ideeën over het bedrijf dan een jonge medewerker. Het is aan jou de taak om als leidinggevende een prettige werkomgeving te

Value Proposition – Het blijft lastig!

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Ieder bedrijfsmodel - en de belangrijkste waarde propositie van ieder bedrijf in het bijzonder - wordt gevormd door de onderliggende waarde discipline. Een term bedacht door Michael Treacy en Fred Wiersema. Volgens het waarde discipline model worden bedrijven gesegmenteerd op basis van drie waarde disciplines: operational excellence, customer intimacy en product leadership. Operational excellence Bedrijven die zich richten op operational excellence richten zich voornamelijk op standaardproducten of diensten tegen lage prijzen. Al hun systemen zijn ontworpen om zo efficiënt mogelijk te handelen. Customer intimacy Vind jij als organisatie dat jouw klanten het belangrijkste aspect zijn? Dan werk je voortdurend aan

Fortune-100 bedrijven en de Blind Spot

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Zo’n 80% van de Fortune-100 bedrijven vertrouwen op test als MBTI en QUINN om sterkere, effectievere teams en gezondere organisaties op te bouwen. Lees hieronder 3 redenen waarom MBTI zeker gebruikt moet worden bij het opbouwen van een onoverwinnelijk team: Het samenstellen van teams: MBTI-resultaten vertellen je veel over hoe elk lid van je team graag werkt en met wie ze het liefst samenwerken. Managers die een team samenstellen kunnen MBTI-informatie gebruiken om ervoor te zorgen dat persoonlijkheidstypes niet met elkaar botsen en dat sterke en zwakke punten elkaar aanvullen. Je wilt niet iemand die strikt op de tijd let

Hoe laat je medewerkers samenwerken?

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Echte ondernemers weten maar al te goed dat investeren in mensen de meest waardevolle investering is. Ook al weet je middels allerlei methodes en systemen ‘het kaf van het koren te scheiden’ tijdens de sollicitatieprocedure, je moet er altijd voor zorgen dat iedereen op één lijn zit. Hoe verwacht je anders goede resultaten te boeken? Hoe graag je als leidinggevende ook zou willen dat iedereen hetzelfde is: dit is nu eenmaal niet mogelijk. Iedereen heeft zo zijn eigen unieke kenmerken, kwaliteiten en eigenschappen. De mens is zo complex dat er werkelijk nergens ter wereld twee mensen op dezelfde manier denken.

Doe de QUINN test!

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Jouw Blind Spot vind je inderdaad niet zomaar, het kost tijd en moeite. Maar dat geeft niet, het is het namelijk dubbel en dwars waard! Voor het vinden van de Blind Spot doorlopen we een aantal stappen, waaronder de QUINN test. De test biedt inzicht in voorkeur voor bepaalde managementstijlen en hoe deze zich verhouden tot de strategische doelstellingen in de huidige functie. De theorie van Robert E. Quinn identificeert acht verschillende managementrollen, elk gedreven door verschillende waarden Robert Quinn is een professor en onderzoeker die bekend staat als een autoriteit op het gebied van veranderingsmanagement. Quinn's onderzoek en werk

Jouw blind spot vinden dankzij de piramide van Maslow

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Nog zo’n fantastisch model is de behoeftepiramide van Maslow. Abraham Maslow was een hoogleraar psychologie die de stroming genaamd Humanistische Psychologie oprichtte. In 1943 werd zijn hiërarchische behoeften-theorie voor het eerst gepresenteerd, deze is tot op de dag van vandaag waardevol. Maslow groepeerde de menselijke behoeften in vijf categorieën. Ook heeft hij de menselijke behoeften in een hiërarchie geordend. Lichamelijke behoeften: de basiselementen die het menselijk lichaam nodig heeft om te overleven. Denk aan eten, drinken en slapen. Veiligheid en zekerheid. Alles dat ervoor zorgt dat een persoon zich veilig voelt voor fysieke of economische schade. De sociale behoefte omvat

Chartered Strategist