Nieuws

U bevindt zich hier:Home/Nieuws
Nieuws2018-09-07T10:51:47+02:00

De succes- en faalfactoren van een project – deel 5/5

By |woensdag 1 juli 2020 |

De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. In deze serie blogartikelen lees je meer over de essentiële zaken om rekening mee te houden tijdens het laten slagen van een project. Waaronder: Succesfactor 9: Duidelijke visie Een visie hebben. Iedereen moet begrijpen waar zij naartoe gaan als teamlid of als stakeholder. Hoe daar te komen, zodat we kunnen werken aan

De succes- en faalfactoren van een project – deel 4/5

By |woensdag 1 juli 2020 |

De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. In deze serie blogartikelen lees je meer over de essentiële zaken om rekening mee te houden tijdens het laten slagen van een project. Waaronder: Succesfactor 7: De competenties van de projectmedewerkers In zekere zin zijn er competenties die iedere projectmanager moet hebben: kennis, bewezen ervaring en persoonlijkheid. Algemene managementvaardigheden zoals leiderschap, communicatie

De succes- en faalfactoren van een project – deel 3/5

By |woensdag 1 juli 2020 |

De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. In deze serie blogartikelen lees je meer over de essentiële zaken om rekening mee te houden tijdens het laten slagen van een project. Waaronder: Succesfactor 5: realistische verwachtingen Een van de meest uitdagende aspecten van projectmanagement is het managen van de verwachtingen van stakeholders, de klant en gebruikers. Dit geldt net zo

De succes- en faalfactoren van een project – deel 2/5

By |woensdag 1 juli 2020 |

De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. Vorige week behandelden we de eerste en misschien wel de meest belangrijke succes- en faalfactoren van een project. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je deze drie pijlers: Specifieke uitkomsten of resultaten Middelen (materiaal, personeel, kapitaal) Een begin en een einddatum Dat is een begin. Waar dien je nog meer rekening mee te houden? Onder andere de 2 succesfactoren én de 2 faalfactoren hieronder! Succesfactor 3: een duidelijke scope Het is belangrijk om de scope van een project in

De succes- en faalfactoren van een project – deel 1/5

By |woensdag 1 juli 2020 |

De succes- en faalfactoren van een project – deel 1/5 De succes- en faalfactoren verwijzen naar de allesbepalende factoren om de doelstellingen van een project te bereiken. De succes- en faalfactoren in dit artikel, en de volgende artikelen, zijn manieren om bepaalde taken te prioriteren terwijl het projectplan wordt uitgevoerd. Het hebben van duidelijke uitkomsten, prioriteiten en middelen helpt het projectteam om te verduidelijken waaraan eerst moet worden gewerkt of waaraan speciale aandacht moet worden besteed, zodat mensen kunnen samenwerken om de belangrijkste doelstellingen van het project te bereiken. Projecten bevatten altijd de volgende aspecten, vóór ieder project formuleer je

Bijzonder beheer – wat te verwachten?

By |dinsdag 19 mei 2020 |

Bijzonder beheer - wat te verwachten? Wanneer ondernemers in de financiële problemen (dreigen te) komen, krijgen zij intensieve begeleiding van de afdeling bijzonder beheer van de bank. De afdeling bijzonder beheer biedt extra aandacht en begeleiding aan wanneer de continuïteit van een onderneming in gevaar is. Het doel van bijzonder beheer is ondernemers te begeleiden zodat er een nieuw perspectief ontstaat. In zekere zin krijg je een nieuwe accountmanager met de taak om zo snel mogelijk de openstaande gelden te incasseren en/of zekerheden uit te winnen. De afdeling Bijzonder Beheer (BB) bepaalt jaarlijks de strategie voor een klant aan de hand van

Faillissementsbegeleiding – wat te verwachten?

By |dinsdag 19 mei 2020 |

Faillissementsbegeleiding – wat te verwachten? Wanneer een ondernemer, organisatie of onderneming in financiële moeilijkheden terecht komt, is het zaak om de juiste beslissing(en) te maken. Het kan zijn dat de situatie van korte duur is, het kan echter ook zo zijn dat het teveel moeite kost om je als ondernemer staande te houden. In het ergste geval wordt er een faillissement aangevraagd. Een faillissement aanvragen doe je liever niet, maar in sommige gevallen is er geen andere uitweg. Om failliet verklaard te worden, dienen er meerdere stappen genomen te worden. Een eerste stap is de aanvraag zelf indienen. Hoe een

Communicatie in organisaties

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Vanuit een projectmatig oogpunt, is communicatie van groot belang. Op de eerste plaats zorgt communicatie ervoor dat je goed van start kan gaan. Waar moet je op letten en wat moet er allemaal gebeuren? Zoals je in het hoofdstuk projectmanagement hebt gelezen (als je het boek Blind Spot Awareness hebt gelezen!), is het belangrijk om controle te laten plaatsvinden. Dit kan alleen door samen te overleggen en door een beeld te schetsen van de huidige doelstellingen binnen het bedrijf. Door te zorgen voor tussentijdse checks en communicatie met de omgeving (de stakeholders) zal je iedereen binnen het bedrijf tevreden weten

Projectmanagement voor professionals

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Wist je dat 20% van de projecten niet wordt afgerond? Wanneer er een project vroegtijdig wordt afgekapt, is er natuurlijk ook sprake van een einde, maar dat willen de meeste ondernemers middels effectief projectmanagement voorkomen. Maar hoe? Lijkt simpel, is het niet! Ik heb vijf valkuilen voor managers met een ‘Projectmanagement Blind Spot’ opgesomd, als manager komen deze je misschien verrassend bekend voor. Onvoldoende communicatie binnen het team. Wanneer belangrijke informatie niet met de betrokkenen uitgewisseld wordt, kun je er van uitgaan dat de oplevering geen pretje wordt. Het is essentieel om projectplannen, de status en de resultaten te communiceren.

Generaties in bedrijven, de generatie X’ers, de Millennials en de Nexters

By |vrijdag 1 mei 2020 |

Er vindt een ongekende verandering plaats op de werkvloer. In veel organisaties werken momenteel ruim vijf generaties samen om een situatie te creëren die zowel kansen als uitdagingen biedt voor leidinggevenden. Hoe zorgen ondernemers als jij ervoor dat alle generaties binnen de onderneming op een prettige manier samen kunnen werken? Eén van de belangrijkste obstakels die je moet overwinnen, is het feit dat de oudere en de jongere generaties op een andere manier denken. Een oudere werknemer heeft andere ideeën over het bedrijf dan een jonge medewerker. Het is aan jou de taak om als leidinggevende een prettige werkomgeving te

Chartered Strategist