Bedrijfsopvolging. Het bedrijf is groot geworden. Is het nog te verkopen voor de juiste prijs? eventueel aan je kinderen? Kun je de bedrijfsonderdelen verkopen? Kun je op zoek naar gezonde delen, het bedrijf opsplitsen en delen verkopen?

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de verkoop van een bedrijf niet altijd een alles-of-niets-situatie. Wanneer je beslist over de verkoop van je bedrijf, kan het zijn dat je eraan denkt slechts een deel van het bedrijf te verkopen. Misschien heb je vragen over het proces, zoals: “Is het verstandig of is het gebruikelijk om slechts een deel van een bedrijf te verkopen?”

Ondernemers hoeven niet het hele bedrijf te verkopen om daarna met pensioen te gaan of andere activiteiten te ontplooien. Een aanzienlijk deel van het M&A-werk wordt gedaan met verkopers die slechts een deel van het bedrijf willen verkopen. Er zijn een aantal redenen waarom een bedrijfseigenaar een deel van het bedrijf wil verkopen.

Er zijn een aantal redenen waarom de verkoop van uw bedrijf in porties zinvol is.

Heroriënteren en focussen op de kerngebieden van het bedrijf

Na een aantal jaren heb je misschien een groot bedrijf met een aantal afdelingen en of verdienmodellen. In sommige gevallen kan het beter zijn om een deel ervan te laten gaan en je te concentreren op een kerngebied van het bedrijf. Door bepaalde activa of bedrijfsonderdelen te verkopen, concentreer je je op specifieke delen van het bedrijf. Door deze delen los te laten, kun je je concentreren op wat het bedrijf beter doet dan de concurrenten.

Sommige specifieke eenheden van het bedrijf werken niet echt

In de loop der jaren heb je een bedrijf opgebouwd met een groot aantal units, of andere bedrijfsonderdelen overgenomen waardoor je met een behoorlijk drukke, gevarieerde en forse investering zit. Na verloop van tijd wil je deze onderdelen misschien laten gaan of het verlies terugverdienen dat tijdens de aankoop en ontwikkeling ervan kon worden gemaakt. Een zwakker gedeelte van een bedrijf laten overnemen is een gezonde managementstrategie die zeer goed werkt.

Je hebt twee belangrijke mogelijkheden om een deel van je bedrijf te verkopen:

  1. Een percentage van je bedrijf verkopen – Deze optie houdt in dat je een bepaald percentage van je hele bedrijf verkoopt, meestal gestructureerd als percentage aandelen. Deze vorm van verkoop wordt vaak een herkapitalisatie genoemd, die veel gebruikt wordt door bedrijfseigenaren die pensionering overwegen maar er nog niet helemaal klaar voor zijn. Deze bedrijfseigenaars willen misschien alleen wat geld van tafel halen. In de meeste gevallen gaat het om een investering in meerderheidsaandelen, waardoor de koper effectief zeggenschap over je bedrijf krijgt.
  2. Verkoop van een divisie of eenheid – Deze structuur houdt in dat je een divisie, eenheid, of categorie van je bedrijf verkoopt. Veel bedrijven worden gekocht voor strategische doeleinden. Het is mogelijk dat een koper een enorme waarde ziet in een divisie van je bedrijf, terwijl hij van de andere divisie af wil blijven. Als dit gebeurt, kun je een afsplitsing van de ene divisie overwegen.

Hulp of advies nodig bij het verkopen van (een deel van) het bedrijf? Neem gerust contact op!