Ook al kunnen externe factoren zoals pandemieën, economische neergang, natuurrampen en oorlog anders veelbelovende of succesvolle ondernemingen doen instorten, toch kan het overgrote deel van mislukkingen toegeschreven worden aan slecht management. Eenvoudig gezegd, het is een mensenkwestie.

Gebrek aan relevante kennis, onontwikkelde vaardigheden, en/of onwil om iemands gedrag of werkprocedures te veranderen zijn de gebruikelijke oorzaken van ondoeltreffend management. Zonder twijfel vormt het het grootste risico voor de effectiviteit en het succes van ondernemingen.

Elk deel van een bedrijf kan door dit onderliggende probleem getroffen worden, met als gevolg een slecht beoordelingsvermogen en de ontwikkeling van gevaarlijke oppervlaktesymptomen. Deze problemen kunnen uiteindelijk, of soms heel snel, uit de hand lopen.

De meest voorkomende oorzaken van bedrijfsfaillissementen die direct met slecht management te maken hebben worden hieronder belicht. Met deze informatie zou je een sterkere basis moeten hebben voor het beginnen en uitbouwen van een bedrijf.

Ontbreken van voorbereiding en onderzoek

Elke stap van het starten en runnen van een bedrijf vereist zorgvuldige planning en studie. Fundamentele fouten bij de uitvoering van deze twee procedures kunnen rampzalige gevolgen hebben voor je bedrijf, waarschijnlijk nog voor het begint.

Je kunt de winstgevendheid en de werking van je bedrijf en de markt die het bedient beoordelen door een methodische en strategische planning te gebruiken die ondersteund wordt door diepgaand onderzoek.

Je bedrijf zal daardoor minder snel instorten. Je zult veel beter op de hoogte zijn van wat er gebeurt, zodat je snel kunt reageren als er problemen – huidige of toekomstige – worden ontdekt.

Een van de meest genoemde redenen voor bedrijfsfaillissement is geldgebrek

Problemen met de cash flow zijn bijna altijd het gevolg van slecht management, of de oorzaak nu ligt in het onderschatten van de start- of bedrijfskosten, het niet kunnen verkrijgen van financiering, het hebben van lage verkoopcijfers, het ontvangen van onverwachte belastingaanslagen, of het hebben van onbetaalde klantenfacturen.

Het is helemaal niet verwonderlijk dat de meeste nieuwe bedrijfseigenaars een minimaal inzicht hebben in de geldstroom. Planning en onderzoek kunnen helpen bij de organisatie van je financiën en een efficiënt beheer van je geldstromen. Om dit moeilijke onderwerp volledig te doorgronden, is het ideaal dat je deskundig advies en hulp inroept van een bedrijfsadviseur en een boekhouder.

Er is weinig tot geen vraag naar het goed of de dienst.

Het lijkt voor de hand te liggen, toch gebeurt het vaak dat bedrijven worden opgericht voordat ze weten of er vraag naar hun producten zal zijn of niet.

Voordat je je op een bedrijfsplan vestigt, moet je marktonderzoek doen. Zo kom je te weten of er vraag is, of de markt groot genoeg is om lucratief te zijn en succes op lange termijn op te leveren, en hoe je je product met succes op je doelmarkt kunt introduceren.

Waarde is de basis van elk bedrijf. De meest welvarende bedrijven in de wereld produceren de grootste waarde. In een notendop. Vind een manier om minder te beloven dan je meer kunt leveren. Lever nooit te weinig, ongeacht de omstandigheid. Als je doel is om snel geld te verdienen of rijk te worden, kom je al gauw op een dood spoor. Concentreer je liever op de werkelijke waarde propositie. Als je niet evenveel waarde levert als je rivalen, zo niet meer, dan moet je je strategie heroverwegen.

Middelmatige marketing

Onervaren zakenmensen en mensen met slechte managementvaardigheden mikken vaak op de verkeerde markt, terwijl anderen iedereen proberen te bereiken. Deze tactieken zullen ongetwijfeld resultaten opleveren, maar niet de resultaten die je verlangt. Door gebrek aan informatie en ervaring is ondoeltreffende marketing totaal te vermijden, maar het komt immens vaak voor.

Je moet je doelpubliek identificeren met behulp van grondig marktonderzoek, en dan met hen communiceren met behulp van een goed doordachte marketingstrategie. De beste kans op zakelijk succes op lange termijn heb je met deze strategie.

Misschien moet je een specialist raadplegen.

Niet in staat om met de leiders van de industrie te concurreren.

Er wordt een bulls eye op de rug van kleinere ondernemingen gelegd als de concurrentie hevig is, en dit geldt vooral in aantrekkelijke sectoren waar de inzet hoog is. Kleinere ondernemingen moeten strategieën ontdekken om het roer om te gooien en hun activiteiten voort te zetten als ze niet met hun grotere concurrenten kunnen concurreren. Er is echt lef en een scherp zakelijk inzicht voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Gebrek aan persoonlijke ontwikkeling

Uitreiken naar vernieuwende, winstgevende en motiverende bedrijfsmiddelen is noodzakelijk voor groei. Een paar strategieën om de bedrijfsladder te beklimmen zijn het bijwonen van seminars, netwerken, en het aannemen van nieuwe medewerkers. Meer weten over je doelindustrie zal je helpen meer vaardigheden op te bouwen, met meer mensen te netwerken, en meer tastbaar, langdurig succes te boeken.

Je kunt niet meer misleid worden als je te veel op je eigen aanpak gericht bent en denkt dat dat de enige betrouwbare weg naar aanhoudend succes is. Jezelf opbouwen rond nieuwe kansen, verbindingen, en kennis die je intellect, je zaak en je leven als geheel verbetert is waar het bij groei om gaat. Elk succesvol individu heeft succes gevonden door deze methode te gebruiken.