Medewerkers selecteren en aannemen – waar op te letten?

Een typisch sollicitatiegesprek is niet veel meer dan een sociaal gesprek met een voorspelbare choreografie. Een vergadering in een vergaderzaal, een onberispelijk CV en de standaardvragen: Waar wil je over vijf jaar staan? Wat beschouw je als je grootste fout? Wat zijn je sterke en zwakke punten?

Voeg wat small talk toe – misschien hebben de kandidaat en de interviewer iets gemeen, zoals een diploma of kennis van een eerdere baan – en that’s it. De kandidaat lijkt goed, de referenties kloppen. Dus wordt het aanbod gedaan en worden de vingers gekruist dat alles goed komt.

Een maand later mist de nieuwe werknemer een belangrijke deadline of begint te klagen over het werk. Je begint je af te vragen of het aannemen van deze persoon een vergissing was.

Er is een betere manier: de volgende principes kunnen je helpen om de juiste persoon aan te nemen.

  1. Wees creatief

Elke kandidaat zal voorbereid zijn op de typische vragen in een sollicitatiegesprek. Zoek nieuwe manieren om echt te begrijpen hoe iemand denkt.

  1. Wees uitdagend

Plaats de kandidaat in situaties waarin hij/zij meer kans heeft om zijn/haar ware ik te tonen.

  1. Laat medewerkers je helpen

Je bent niet de enige persoon die met deze kandidaat zal moeten werken. Er is waarschijnlijk een team van medewerkers die je vertrouwt en die elke dag met hem of haar zullen moeten omgaan. Hun mening doet ertoe!

Bij het beoordelen van sollicitanten zijn er twee belangrijke eigenschappen om op te letten: (1) Is de persoon oprecht geïnteresseerd in het werk van de organisatie? En (2) behandelen ze mensen als gelijken, ongeacht hun titel? Neem de kandidaat bijvoorbeeld mee naar de werkvloer om te zien hoe ze omgaan met anderen. Zo krijg je direct een goed beeld van hun persoonlijkheid.