Het belang van focus bij ondernemers – concentreer u op één zaak in plaats van op meerdere.

Om in zaken te slagen, hebt u focus en inzet nodig. Veel ondernemers hebben het natuurlijke oog voor het ontdekken van de volgende kans of trend. Hoewel die eigenschap gunstig kan zijn, kan zij er ook toe leiden dat men zijn focus verliest. Om te slagen, om doeltreffend te zijn, moet een oprichter dit vermogen opzij zetten en zich op één zaak tegelijk concentreren. Als u geen focus heeft, kan het voor potentiële klanten heel moeilijk zijn om te begrijpen wat het is dat u aanbiedt. Hoe eerder een oprichter realistisch wordt over de noodzaak zich te concentreren, hoe groter de kans dat hij succes zal hebben. Het is belangrijk dat ondernemers zich op één bedrijf concentreren in plaats van op meerdere.

Het is belangrijk dat ondernemers zich op één zaak concentreren in plaats van op meerdere.

Als u zowel tijd als moeite steekt in het doen van veel verschillende dingen, kunt u gemakkelijk eindigen met ze op een doorsnee manier te doen die geen concurrentievoordeel biedt. Voor veel ondernemers is het een voortdurende strijd om het juiste aanbod te vinden dat zal aanslaan.
De voordelen van doelgerichtheid zijn echter dat uw ondernemersenergie efficiënt wordt besteed, in plaats van dat u als een gek alle kanten op rent. Het is bekend dat grenzen stellen de motivatie en de productiviteit verhoogt. Concentratie geeft ons een beter gevoel. En of u nu een bedrijf begint of verkoopteksten schrijft, single-tasking zorgt niet alleen voor betere resultaten, maar u zult ook meer plezier beleven aan het proces.
De overgrote meerderheid van succesvolle ondernemers begint één, misschien twee bedrijven. Elon Musk runt twee bedrijven – Tesla en SpaceX – en dat neemt al zijn tijd in beslag, zozeer zelfs dat hij daardoor zijn gezin kwijt is geraakt. Ik denk dat dat zijn keuze is, maar het klinkt voor veel mensen niet als een erg goede afweging.