Bedrijven ontwikkelen door, medewerkers vertrekken en er komen nieuwe medewerkers bij. Hebben wij allemaal wel hetzelfde DNA? Vragen veel bedrijfseigenaren en managers zich af.

Zo niet, wat kun je doen om hier een team van te maken, dat samenwerkt? Job hoppen is een veelvoorkomend verschijnsel, hierdoor worden teams ontwricht en verlaten mensen het bedrijf.
Nieuwe mensen stromen in en moeten zich aanpassen aan oude normen en waarden en ethos. Met nieuwe mensen, moet je vernieuwen en een nieuw DNA bepalen. Een DNA waar je weer een paar jaar mee vooruit kunt.

DNA of desoxyribonucleïnezuur is een lange molecule die onze unieke genetische code bevat. Als een receptenboek bevat het de instructies voor het maken van alle eiwitten in ons lichaam. Ook bedrijven hebben een vorm van DNA: De passie die de oprichters ertoe bracht het bedrijf op te richten, de droom die werkelijkheid werd, het zaadje dat uitgroeide tot een bloeiende onderneming.

Het DNA van je bedrijf begrijpen en dit verhaal in zowel interne communicatie als in de marketingboodschappen vertellen, kan een krachtige manier zijn om je bedrijf en merk te onderscheiden.

Werken in teams behoort tot de meest effectieve en plezierige aspecten van het beroepsleven.

Toch is het effect van een team in maar al te veel gevallen niet meer dan de som van de delen, en vaak nog minder. In grote organisaties kan dit een duidelijke belemmering zijn – maar in een klein bedrijf, waar het hele personeel een enkel team kan vormen, brengt het de levensvatbaarheid van de onderneming in gevaar. Hier vind je antwoorden op de vraag “hoe krijg ik blijvend hoge prestaties van mijn teams?”

Geloof in je personeel

Als leider kun je erop vertrouwen dat je teamleden echt geven om de doelstellingen. Ze willen een verschil maken. Bijna tweederde van hen zegt dat ze liever beloond worden op basis van hun werkelijke resultaten, dan op basis van hoeveel resultaten ze kunnen produceren of hoe snel ze die produceren.

  1. Communiceer de visie (spreek als leider en herinner je team steeds aan het uiteindelijke doel) in teamvergaderingen of één-op-één sessies, en informeer het team over wat ze uiteindelijk zullen worden als team en als organisatie.
  2. Inspireer! Als leider moet je een bron van energie en inspiratie zijn voor personeel. Ze zullen opgebrand raken, de doelen en verwachtingen uit het oog verliezen en de visie vergeten. Je moet aanvoelen wanneer dit gebeurt (gebrek aan deelname, absenteïsme, enz…) en als startkabels voor je team zijn.
  3. Geef om je personeel. Empathie is de nummer één kwaliteit die leiders moeten hebben. Of het nu gaat om familie, terug naar school gaan, of het verkrijgen van een promotie, je moet tijd maken om met elke persoon in je team op een persoonlijk niveau contact te maken. Dit is de belangrijkste actie van leiders.