Een veelvoorkomende strategie in roerige (maar ook minder roerige tijden) is het overdragen van uw bedrijf. Natuurlijk met als doel om de maximale waarde te krijgen bij de verkoop, het krijgen van de beste voorwaarden en het vinden van de juiste koper.

De redenen om een bedrijf te verkopen of over te dragen hebben we in de vorige blog besproken.

In dit artikel staat centraal:

Wat is de timing van overdracht en wat is een reële prijs, rekening houdend met andere kinderen (in het geval van een familiebedrijf).

De timing van wanneer u uw bedrijf verkoopt is een grote beslissing. Houd daarbij ook rekening met het feit dat de verkoop van een bedrijf niet in 3 maanden gebeurt, maar soms tot wel 5 jaar.

Wat de timing zo moeilijk maakt, is onder andere de richting van de markt. Als u er zeker van bent dat de markt op de lange termijn waarschijnlijk zal aantrekken, is het geen slim idee om te verkopen. Behalve natuurlijk als u écht geen andere manier ziet. In dit geval is het beter om te zoeken naar een goede periode om te verkopen kijkend naar uw persoonlijke redenen dan naar een specifiek ‘point in time’. De goede timing kan worden gebaseerd op de volgende 3 punten:

  1. Het bedrijf is een aantrekkelijk overnamedoelwit
  2. Het bedrijf is klaar voor de verkoop
  3. De eigenaar is klaar om het bedrijf te verkopen en zet zich actief in voor het verkoopproces.

Veel van het proces omtrent de verkoop van uw bedrijf, ligt volledig in uw handen en veranderingen zullen blijven. Uw bedrijf zal in de toekomst geconfronteerd worden met verandering(en). De manier waarop u als bedrijfseigenaar met verandering omgaat, zal het succes van uw bedrijf beïnvloeden.

En daarbij is het belangrijk dat u voorbereid bent, maar nog belangrijker is het dat de nieuwe eigenaar/eigenaren voorbereid zijn.

Dan de prijs bij het verkopen van een bedrijf

Iedereen die een bedrijfsverkoop overweegt, staat voor dezelfde vraag: Hoeveel is mijn bedrijf waard?

Zorg er in ieder geval voor dat uw jaarrekening op orde is. Een formele financiële administratie voor uw bedrijf samenstellen voor het huidige én de voorgaande vijf jaren zijn nodig.

De meeste bedrijven worden verkocht op basis van de winst maal 1-4. Als eigenaar zult u zo rond de één tot vier keer de jaarlijkse winst van uw bedrijf ontvangen bij de verkoop.

De waarde verschilt overigens per bedrijf, per branche en zelfs per koper. Vaak wordt de waarde van een bedrijf gebaseerd op factoren als:

  • Groeiende klanten uit gediversifieerde bronnen
  • Hoog percentage herhalingsverkopen
  • Schone juridische geschiedenis
  • Gedocumenteerde systemen en processen
  • Groeipotentieel

In het geval van een familiebedrijf

De verkoop van een bedrijf aan een familielid is niet hetzelfde als de verkoop aan een externe koper, maar in beide gevallen moet de eigenaar de waarde van het bedrijf bepalen. Maar wederom, wat de reële waarde is, kan variëren afhankelijk van de koper.

In het typische geval zal een externe koper vooraf of in termijnen betalen. Maar wanneer een familielid een bedrijf koopt, is dat een ander verhaal. Over het algemeen zullen de kinderen de aankoopprijs over een aantal jaren uit de cashflow van het bedrijf betalen. Dat kan variëren – van bijvoorbeeld 3 tot 10 jaar. Afhankelijk van de cashflow van het bedrijf en de financiële situatie van de ouders.

De voorbereidingen voor het verkopen van uw bedrijf moeten ten minste twee tot drie jaar vóór het daadwerkelijke aanbod in gang worden gezet. Zelfs als u niet van plan bent om in de nabije toekomst te verkopen, is een adequate planning en voorbereiding essentieel, denk bijvoorbeeld aan een gezondheidsprobleem of een onvoorziene kwestie binnen de familie.

Wat uw motivatie ook is om het bedrijf over te dragen is, laat u altijd adviseren door een ervaren bedrijfsadviseur.